Всі пам'ятають нещасні випадки в різних ТРЦ. І про це ми хочемо поговорити. Правильні світильники та лампи не тільки збільшують продажі, але і гарантують безпечну евакуацію.
Маркетологи та світлодизайнери знають, що світло – це той фактор, який істотно впливає на обсяги продажів. Правильно підібраний рівень освітленості торгово-розважального центру може істотно збільшити прибутки й залучити нових покупців. Світло, яке відповідає вимогам нормативних документів, забезпечує безпеку і комфорт покупців та працівників ТРЦ. Час від часу ми всі відвідуємо такі центри. Чи звертали ви увагу, як влаштовано освітлення в вашому ТРЦ? Чи комфортно вам розглядати товар, оплачувати його на касі? Чи встановлені в потрібних місцях аварійні світильники й покажчики? Чи підсвічені шляхи евакуації та вогнегасники? Те, на що ми часом не звертаємо уваги, в надзвичайних ситуаціях може коштувати життя.
Зміст
- Зовнішнє і внутрішнє освітлення торгового центру
- Як облаштовують зовнішнє освітлення ТРЦ
- Внутрішнє освітлення торгових площ
- Нормативні вимоги до освітленості ТРЦ
- Аварійне та евакуаційне світло в ТРЦ
- Антипанічне і резервне освітлення
- Охоронне і чергове світло
- Робоче освітлення в ТРЦ
- Рівень освітленості різних зон в торговому залі
- Розрахунок освітленості в торгових центрах
- Освітлення вітрин
- Основні помилки в освітленні ТРЦ
Зовнішнє і внутрішнє освітлення торгового центру
При проєктуванні системи світла для торгових центрів слід врахувати, що на цих об'єктах використовують внутрішнє і зовнішнє освітлення. Штучне світло входить в загальний дизайн торгового центру, тому воно повинне бути унікальним і виразним, щоб відвідувачі ТРЦ надовго його запам'ятали. Також світлове оформлення і світильники повинні відповідати концепції дизайну всього приміщення.
Внутрішнє освітлення забезпечує:
- візуальний контакт з товаром;
- сприятливу атмосферу для здійснення покупок;
- активність покупців;
- зонування території;
- акцент на окремих групах товарів;
- високу працездатність продавців;
- мінімізацію крадіжок в торговому залі.
До освітлювальних приладів для внутрішньої та зовнішньої систем висувають різні вимоги. Головна відмінність – тип моделі й ступінь захисту корпусу. Світильники з IP20 призначені тільки для роботи всередині приміщення.
Як облаштовують зовнішнє освітлення ТРЦ
Зовні на будівлі можна встановлювати моделі з рівнем захисту IP44 і вище.
Зовнішнє освітлення ТРЦ включає джерела світла, які розміщують на:
- фасаді (функціональне і декоративне підсвічування);
- даху (світяться літери, логотипи);
- автостоянці;
- прилеглій території;
- на опорах і рекламних конструкціях (лайтбокси, щити, розтяжки, сітілайти).
Архітектурне і рекламне підсвічування повинні вписуватися у світловий дизайн будівлі й гармонійно виглядати у вуличному освітленні. Паркування перед торговою точкою потрібно так освітити, щоб у клієнта виникло відчуття безпеки. Щоб покупці залишали свою машину на будь-який термін, не побоюючись, що її вкрадуть або зіпсують.
Для архітектурного підсвічування застосовують фасадні вуличні світильники та прожектори. Фасадні освітлювальні прилади мають міцний корпус, виготовлений з металу і пластика. Метал забарвлений стійкою до корозії фарбою, всередині моделей встановлені надійні ущільнювачі, що не пропускають вологу. Вони забезпечують високий клас захисту корпусу від проникнення вологи та пилу.
Прилеглу територію ТРЦ освітлюють за допомогою вуличних світильників різного типу і потужності. Для виготовлення вивісок, логотипів і лайтбоксів активно використовують світлодіодні стрічки з різним відтінком світіння. Для закритих рекламних конструкцій, які перебувають під дахом, можна використовувати ЛЕД стрічки з IP20. На відкритих щитах, фасадах, дахах можна встановлювати світлодіодні стрічки з IP44-64.
Обладнання світлом паркування – процес досить складний, тому що існують норми, згідно з якими проєктують рівень освітленості паркувальних зон. Для безпеки покупців та їх транспортних засобів освітленість на автостоянці біля ТРЦ повинна бути не менше 20 лк. Детально про освітлення паркувальних і під'їзних зон можна прочитати на нашому сайті.
Внутрішнє освітлення торгових площ
Усередині кожного торгово-розважального центру є безліч окремих зон, які вимагають оригінального особливого підсвічування:
- торгові зали;
- вхід з внутрішнього боку;
- коридори та переходи;
- ескалатори та сходи;
- фудкорти;
- зони громадського користування.
Підбір світла регламентує застосування різних освітлювальних приладів. Для облаштування робочого підсвічування в торгових приміщеннях використовують ЛЕД панелі, трекові, растрові та люмінесцентні світильники. Акцентне включає поворотні споти, точкові моделі, підвіси. Для входів і коридорів, зон громадського користування, фудкортів встановлюють лінійні освітлювальні пристрої з ЛЕД лампами або люмінесцентними джерелами світла, накладні та вбудовані світлодіодні точки й панелі, аварійні моделі та світлові покажчики.
Особливого підсвічування вимагають зони великого скупчення людей: сходи, ескалатори, переходи. Такі місця можуть стати дуже небезпечними. Коли виникають надзвичайні ситуації з відключенням електрики, натовп спрямовується до виходу, може виникнути тиснява, при якій люди часто отримують травми, іноді несумісні з життям. Тому такі зони повинні мати підвищений рівень освітленості й комплектуватися аварійними світильниками.
Нормативні вимоги до освітленості ТРЦ
Норми освітленості в торгово-розважальних центрах, відкритих в містах та селах, сформовані в ДБН України В.2.5-28: 2018 «Природне та штучне освітлення». Внутрішнє штучне освітлення ТРЦ включає кілька типів освітлення:
- робоче;
- аварійне;
- чергове;
- охоронне.
Аварійне та евакуаційне світло в ТРЦ
Аварійний світло в ТРЦ має два підвиди: евакуаційне підсвічування і резервне світло. Евакуаційні системи світла включають:
- світильники для шляхів евакуації;
- антипанічні світлові моделі;
- підсвічування для місць з підвищеною небезпекою.
Аварійні світильники відрізняються способом підключення. Їх під'єднують до незалежного джерела живлення. У аварійного підсвічування рекомендований індекс кольоропередавання – не менше 40. Контролюють монтаж аварійного підсвічування і штрафують за помилки пожежні організації.
При виникненні надзвичайних ситуацій, пожеж і задимлень евакуаційне підсвічування показує покупцям і співробітникам безпечний вихід з торгових центрів. Підсвічені шляхи евакуації повинні без проблем вивести людей з небезпечного місця назовні. Евакуаційні світильники розміщують над виходами, вогнегасниками та іншими засобами для гасіння пожеж. Час функціонування евакуаційного світла – 1 година.
Згідно з правилами, евакуаційне підсвічування включається через 5 секунд після відключення освітлення. Спочатку воно дає 50% освітленості, 100%-й рівень освітленості евакуаційне світло повинне видавати через 60 секунд після знеструмлення робочої системи.
У ТРЦ евакуаційне підсвічування встановлюють:
- біля виходів, до яких ведуть евакуаційні шляхи;
- в коридорах, зазначених на плані аварійної евакуації;
- на сходах – особливо добре освітлені повинні бути нижня і верхня сходинки;
- в місцях перетину шляхів евакуації, при зміні напрямку шляху;
- над апаратами екстреного зв'язку та аптечками;
- над вогнегасниками й схемами евакуації;
- над зовнішніми виходами.
Антипанічне і резервне освітлення
Антипанічне освітлення встановлюють в приміщеннях, площа яких становить 60 м² і більше. Таке освітлення за нормами має відразу ж включатися і через 5 секунд видавати 50%-ву освітленість, а через хвилину – 100%-ву. Розмістити антипанічні світильники необхідно так, щоб в критичних ситуаціях, пов'язаних з вимиканням світла, людям були забезпечені нормальні візуальні умови, що запобігло б паніці. Їх монтують так, щоб покупці, які знаходяться в залі, могли бачити світловий знак виходу і шлях до нього. Особливо якісного підсвічування потребують місця з високим ступенем ризику (сходи, ескалатори, вузькі проходи); де при виключенні світла є потенційна загроза здоров'ю і життю людей. За вимогами нормативних документів, рівень освітленості антипанічних світильників в ТРЦ повинен бути 15 лк – 10% від робочого світла. Підсвічування евакуаційних шляхів в коридорах, торгових залах, переходах шириною до 2 м вимагає світлового потоку не менше 1 люкса.
Рівень освітленості резервного світла повинен становити 30% від робочого. Згідно з вимогами, через 15 секунд після включення резервне світло забезпечує 50%-ву освітленість, а через 1 хвилину після порушення подачі електрики – 100%-й рівень світлової норми.
Для облаштування аварійного підсвічування встановлюють:
- LED джерела світла;
- люмінесцентні лампи;
- розрядні лампи високого тиску;
- фосфоресцентні знаки – їх застосовують додатково для акцентування уваги на евакуаційних шляхах;
- світлові покажчики.
Охоронне і чергове світло
Охоронне освітлення встановлюють вздовж периметра ділянки прилеглої до ТРЦ території. Рекомендований рівень освітленості – 0,5 лк на рівні землі. Для охоронного освітлення підходять різні джерела світла. Індивідуально підбирають світлові пристрої для охоронного підсвічування, яке підключене до охоронної сигналізації.
Для охоронного освітлення використовують:
- LED лампочки;
- КЛЛ з електронним пускорегулюючим апаратом;
- розрядні ЛВТ, які швидко запалюються;
- лампи розжарювання, якщо немає можливості застосувати інші.
Для чергового світла рівень і рівномірність освітленості не нормується. У торгових залах ТРЦ для чергового підсвічування використовують світло від вітрин і кілька світильників з низькою потужністю.
Робоче освітлення в ТРЦ
Робоче освітлення в торгових центрах може бути загальним і акцентним. Для загального нормативні документи рекомендують використовувати розрядні та світлодіодні джерела світла, які при рівній потужності з тепловими джерелами показують високу світлову віддачу і відрізняються великим терміном експлуатації.
Норми освітленості для ТРЦ
Назва приміщення | Еекс, лк | U0, не менше | URG, не більше | Ra, не менше | Кп,%, не більше |
Торгові зали | 300 | 0,4 | 22 | 80 | 15 |
Касові вузли | 500 | 0,6 | 19 | 80 | 10 |
Місця пакування | 500 | 0,6 | 19 | 80 | 15 |
Зали ресторанів, кафе, барів, їдалень | 200 | 0,4 | 22 | 80 | 15 |
Параметри, які регламентуються для кожної зони в ТРЦ:
- експлуатаційна освітленість Еекс– мінімально допустиме значення середньої освітленості на заданій поверхні. Найвищі показники – 500 лк – потрібні в прикасовій зоні та в місці, де упаковують товар. У торговому залі Еекс має бути 300 лк.
- рівномірність освітленості U0 – відношення мінімальної до середньої повинна відповідати показнику 0,6, в торговому залі – 0,4;
- об'єднаний показник дискомфорту URG (Unified Glare Rating) – це міжнародна одиниця оцінки дискомфортною блискавості, що призводить до неприємних відчуттів від нерівномірного розподілу яскравості. Показник є безрозмірною величиною від 10 до 30, яку можна наближено обчислити за відповідною формулою. Залежить від місця установки світильників, їх яскравості, інших факторів. ДБН рекомендує URG для торгових залів – 22, для кас і місць упаковки – 19;
- загальний індекс передачі кольору Ra – це здатність джерела світла правильно передавати кольори предметів, які він освітлює. Цей показник повинен бути не менше 80. Якщо індекс передачі кольору буде нижче, то товари будуть виглядати неприродно;
- коефіцієнт пульсації освітленості Кп – в торгових залах рівень пульсації може бути не більше 15%, Кп в прикасовій зоні – 10%.
Рівень освітленості різних зон в торговому залі
Реалізація концепції світлового дизайну в торгових залах вимагає установки різних освітлювальних приладів в кожній зоні: в проходах, над стелажами, у вітринах, кабінках для примірювання, біля кас і стендів, де розміщена інформація про акції.
Грамотно встановлене освітлення продовжує час перебування потенційних покупців поруч з товаром. Регламентовані параметри освітленості в торговому залі, зазначені в ДБН, – 300 лк, але для деяких зон цей показник вимагає збільшення.
У торговому залі, де продаються продукти, рівень освітленості рекомендують варіювати: 200 лк – в проходах, над стелажами – 300-500 лк. У м'ясних відділах, пекарнях – 500 лк. Деякі мережеві магазини збільшують освітленість до 700-900 лк. На торгових майданчиках ТРЦ, де продають посуд, меблі та будматеріали, рівень освітленості може бути від 200 лк. У торгових залах без самообслуговування світлового потоку 300 лк буде цілком достатньо. У місцях, де постійно знаходяться покупці – в кабінках для примірювання і демонстраційних залах освітленість повинна бути 300-350 лк. Для торгових залів з одягом рекомендують застосовувати спеціальні джерела освітлення, які ідеально передають відтінки та фактуру тканин. Найвищого рівня освітленості вимагають зони кас і місць для пакування товару – 500 лк.
Розрахунок освітленості в торгових центрах
Правильний рівень освітленості кожної зони ТРЦ потрібно розрахувати окремо. Існує кілька формул, в які потрібно підставити дані, щоб отримати відповідь. Наприклад, найпростіший розрахунок за формулою – X х Y х Z, де:
Y – площа приміщення (кв. м);
X – рівень освітленості (лк);
Z – коефіцієнт висоти стелі.
Величина Z залежить від висоти стелі. Якщо висота стелі від 2,5 м до 2,7 м, то коефіцієнт – 1, якщо до 3 м – коефіцієнт 1,2, якщо від 3 до 3,5 м – то 1,5, від 3,5 м до 4 , 5 м – 2.
Розрахуємо рівень освітленості зони фудкорту. Це прямокутний майданчик площею 80 м², висота стель – 3,4 м. Нормативні вимоги – 200 лк. Підставляємо дані – 200 х 80 х 1,5 = 24 000 лм. Якщо ми знаємо рівень робочого освітлення, то можемо підібрати потрібну кількість джерел світла. Найкраще використовувати енергоефективні джерела світла, які характеризуються оптимальною світловіддачею і великим терміном служби. Це можуть бути світлодіодні панелі або лінійні ЛЕД світильники. Їх кількість дізнатися просто, потрібно число 24 000 лм (сумарна кількість світла) розділити на показник світлової віддачі.
У більш потужних ЛЕД панелей, більша світловіддача. Наприклад, світлова віддача моделі потужністю 36 Вт – 85 лм/Вт (36 х 85 = 3060 лм). Для освітлення нашого фудкорту потрібно приблизно 8 таких панелей – 24000: 3060 = 7,84.
Для розрахунку освітленості кожної зони рекомендуємо скористатися калькулятором. Детально про алгоритм розрахунку можна дізнатися зі статті в нашому блозі.
Освітлення вітрин
Окремим розділом в системі освітлення торгових центрів стоїть освітлення вітрин. Для цих цілей використовують освітлювальні прилади з вбудованими світлодіодами, моделі з галогенними та ЛЕД лампами, а також світлодіодні стрічки. Джерела світла вибирають з урахуванням вимог по відтінках світіння і колірної передачі.
Тип товару | Колірна температура, K | Індекс передачі кольору, Ra |
Тканини, галантерея, парфумерія, іграшки, книги, взуття, головні убори, хутра | 2800-5000 | 80 і більше |
Електротовари, посуд, господарські, канцтовари, бакалія, хліб | 2800-3200 | 70 і більше |
М'ясні, молочні, гастрономічні продукти, овочі, фрукти, кондитерські вироби | 2800-3500 | 80 і більше |
Рибні продукти | 4000-6500 | 80 і більше |
Основні помилки в освітленні ТРЦ
Багато хто ставив собі питання, а що буде, якщо не займатися розрахунками, а просто встановити світильники в торговому залі так, як подобається йому? Нічого доброго. Без розрахунків рівня освітленості приміщення можна допустити помилки в кількості освітлювальних приладів, в їх установці, спрямованості й розподілі світлового потоку. Це викличе недостатню освітленість одних зон і сліпуче світло в інших. Неправильно підібраний колір стін зумовлює появу відблисків, що створює дискомфорт при виборі товарів.
Занадто яскрава робоча система освітлення приглушує підсвічування вітрин, вони просто губляться на загальному тлі. Недостатній рівень робочого освітлення (мало світильників або обрані малопотужні моделі) ускладнює роботу персоналу і створює дискомфорт для покупців. Світильники з мерехтінням можуть відлякати покупців. Вони на підсвідомому рівні можуть їх дратувати.
Погане світло в ТРЦ сприяє підвищенню виникнення травм, пошкоджень торгового обладнання і навіть крадіжок, тому в хорошому освітленні зацікавлені всі: покупці, продавці, співробітники та власники ТРЦ.